01 червня 2018 року набули чинності постави КМУ від 25 квітня 2018 року № 321 та №322, якими було впроваджено посвідки на тимчасове та постійне проживання у формі пластикових карток з безконтактним електронним носієм та затверджено нові порядки їх оформлення, видачі, обміну, скасування, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсною та знищення.
У даній статті ми розглянемо що ж саме змінилося та які вимоги для оформлення іноземцям посвідок на даний момент.
Розпочнемо із розгляду нового порядку оформлення посвідок на тимчасове проживання.
Перш за все звертаємо увагу на те, що змінилися строки для подачі та оформлення посвідки. З 01 червня 2018 року документи для оформлення посвідки на тимчасове проживання необхідно подавати за 15 робочих днів до закінчення терміну офіційного перебування іноземця в Україні. Це означає, що іноземцям із країн у яких із Україною абсолютно безвізовий режим (Вірменія, Азербайджан, Білорусь, Грузія, Узбекистан, Молдова, РФ) документи для оформлення посвідки потрібно подати не пізніше 15 робочих днів до закінчення 90 днів офіційного перебування в Україні за останні 180 днів а для громадян інших країн яким для оформлення документів необхідне оформлення візи типу «D» - не пізніше 15 робочих днів до закінчення терміну дії візи.
До змін внесених постановою КМУ № 322 даних обмежень не було. Для подачі документів потрібно було лише знаходитись на території України легально на день подачі документів. Обмеження у строках стосувалося лише продовження посвідки на тимчасове проживання і становило не менше 10 календарних днів до завершення терміну її дії.
Ще одним нововведенням є те, що згідно з новим порядком відсутнє продовження терміну дії посвідки на тимчасове проживання, як було раніше. Відтепер процедуру продовження терміну дії посвідки на тимчасове проживання, за наявності підстав, замінили іншою, схожою процедурою, яку назвали - «обмін». Іноземці у яких є діючі посвідки на тимчасове проживання в Україні, за наявності підстав (тих же, що були для продовження терміну дії), не пізніше 15 робочих днів до завершення терміну дії наявної у них посвідки, звертаються з відповідним пакетом документів для її обміну. Посвідка може обмінюватись не лише у разі завершення терміну дії, а й у інших випадках визначених постановою.
Окрім завершення терміну дії підставами для обміну посвідки є:
В результаті обміну посвідки особа отримує нову посвідку замість тієї яка у неї була. А стару посвідку, термін дії якої завершувався вона повертає ДМС при отриманні нового документа.
Видається та обмінюється посвідка протягом 15 робочих днів з дати прийняття документів від іноземця.
Що стосується документів які необхідно подати для оформлення або обміну посвідки, то вони особливих змін не зазнали. Як і раніше необхідно подавати:
Заяви які подавалися іноземцями раніше для оформлення посвідки відтепер формуватимуться на місці, під час подачі документів, уповноваженим на це працівником та підписуватимуться іноземцем. Фото іноземця також робитимуть під час подачі документів.
Можуть подаватися й інші документи, якщо це передбачено законодавством для певних категорій іноземців.
У разі подачі документів для обміну посвідки як і було при її продовженні віза типу «D» не потрібна.
Не зрозумілим залишається те, що Законом України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства», зокрема ст..5-3 Строк видачі посвідки на тимчасове проживання передбачено, що «посвідка на тимчасове проживання видається у десятиденний строк з дня отримання заяви про її оформлення або продовження строку дії посвідки», тобто протягом 10 календарних днів.
Також цією статтею передбачена подача документів для продовження терміну дії посвідки не пізніше 10 календарних днів до закінчення строку її дії. А ст..5-5 цього ж Закону передбачено «Порядок прийняття заяви про оформлення або продовження строку дії посвідки на тимчасове проживання». У нас виникла колізія між Законом та підзаконним нормативним актом у вигляді Постанови КМУ, але на жаль ніхто врегулюванням даного питання не зайнявся і підрозділи ДМС працюють у порядку передбаченому Постановою КМУ №322., хоч деякі її положення і суперечать Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства».
Питання видачі посвідки на постійне проживання врегульовані Постановою КМУ №321 від 25.04.2018 року. Новий порядок видачі посвідки на постійне проживання значно відрізняється від попереднього.
По-перше, посвідку на постійне проживання у формі карточки видаватимуть терміном на 10 років, на відміну від посвідки у формі книжечки яка видавалась безстроково і підлягала обміну лише при досягненні 25-ти та 45-ти років. Відтепер кожні 10 років не пізніше 15 робочих днів до завершення терміну дії посвідки потрібно буде подавати документи для її обміну на нову.
По-друге, іноземцям, які отримали дозвіл на імміграцію в Україну, встановили строки для подачі документів для оформлення посвідки на постійне проживання – не пізніше 15 робочих днів до завершення терміну офіційного перебування в Україні. До змін, як і для посвідки на тимчасове проживання, потрібно було лише легально знаходитися на території України в день подачі документів.
Посвідка виготовляється протягом 15 робочих днів з дати подання документів іноземцем. Документи, що подаються для оформлення посвідки на постійне проживання також не зазнали особливих змін. Згідно нового порядку відпадає необхідність у заяві про видачу посвідки (складається уповноваженою особою при подачі документів) та у фотографіях (роблять на місці).
Ще одним нововведенням є те, що особам які не досягли 16-річного віку будуть видавати окрему посвідку як на тимчасове, так і на постійне (у разі наявності дозволу на імміграцію) проживання за заявою одного із батьків. Нагадаємо, що раніше дітей до досягнення 16-річного віку лише вписували у посвідку одного із батьків.
Говорячи про нововведення потрібно звернути увагу також на те, що документи відтепер можна подавати не лише до територіальних підрозділів ДМС але й до державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС та центру надання адміністративних послуг. Вважаємо, що це значно покращить ефективність їх роботи. Але на сьогоднішній день, нажаль, ця функція ще не діє і прийомом документів займаються лише підрозділи ДМС.
А також слід сказати про те, що при подачі документів, іноземці і досі подають заяви на виготовлення посвідок, їх обмін та фотографії, подача яких не передбачена новими Постановами КМУ № 321 та № 322. Пояснюють це тим, що матеріально-технічне забезпечення підрозділів ДМС України та бланки посвідок у формі карток з безконтактним електронним носієм на даний час відсутні. Тому, на сьогоднішній день, все ще використовують старі бланки посвідок у формі книжечок.
Отже, підсумовуючи викладене у даній статті можемо зробити наступні висновки:
Для замовлення послуг нашої компанії Ви можете використавши форму зворотнього зв'язку або звернувшись до наших фахівців за телефонами, зазначеними на сайті.